Przyszłość aplikacji uniwersalnych i klasycznych stawiano już nie raz pod znakiem zapytania. Jedne źródła "zaznajomione z tematem" wieszczą kres UWP, inne - kres Win32. Jeszcze innym wyjściem miało się okazać połączenie ich obu pod szyldem "Aplikacje Windows". Chyba niewiele z tego wszystkiego wyszło i Microsoft na razie dał za wygraną... oczywiście wygraną Win32.
Win32 zostało sprowadzone do Windows Mixed Reality i na Xbox One, zaś gry publikowane w Microsoft Store również mogą opierać się na tym API. Nie omieszkał z tego skorzystać The Coallition, czyli studio należące do Xbox Game Studios, obecnie zajmujące się produkcją Gears 5. TC Octus, Senior Community Manager w The Coalition, został zapytany o to, czy gra w Microsoft Store będzie opierać się na UWP, czy — jak w przypadku Steam — na Win32.
Win 32 on both stores.
— TC Octus (@OctusTC) August 25, 2019
Okazuje się, że oba wydania będą w wersji Win32. Ma to sens, ponieważ studio może rozwinąć grę na obie platformy w tym samym czasie. Jest to również potwierdzeniem, że UWP odgrywa coraz mniejszą rolę i to nawet w Sklepie Microsoft. Swego czasu gigant mocno promował standard UWP, który wyrósł z aplikacji Modern, mających swoje źródło jeszcze w Windows Phone. Pod względem nomen omen uniwersalności standard ten ma dużo sensu, bo stworzone w nim aplikacje łatwo dopasowują się do różnych typów urządzeń w ekosystemie Windows 10. Z drugiej strony mało któremu deweloperowi opłaca się pisać w UWP od zera. Jeśli chce trafić do Sklepu, po prostu opakowuje kod w UWP.
Gears 5 zadebiutuje 10 września na Xbox One i PC, ale subskrybenci Xbox Game Pass Ultimate oraz ci, którzy zamówili edycję Ultimate, będą mogli zacząć grę aż 4 dni wcześniej.