Każdego roku w grudniu Yahoo! Finance wybiera firmę roku ("Company of the Year"), biorąc pod uwagę wyniki rynkowe i inne osiągnięcia. Jednocześnie czytelnicy portalu wybierają poprzez ankietę najgorszą firmę roku ("Worst Company of the Year"). Tegorocznych laureatów już znamy, ale sprawdźmy, czym sobie zasłużyli na ten nobilitujący (i mniej nobilitujący) tytuł.
Zacznijmy od tych lepszych wieści, czyli od najlepszej firmy roku, którą został Microsoft. Po blisko 50 latach w biznesie gigant osiągnął kapitalizację rynkową rzędu 2 bilionów dolarów, dołączając do elitarnego klubu składającego się z Apple i przez krótką chwilę z Google (Alphabet). Według szacunków z 6 grudnia kapitalizacja Microsoftu wynosiła 2,4 biliona USD. Inne parametry podawane przez Yahoo Finance to 45% wzrost akcji MSFT w ciągu ostatnich 52 tygodni, 20% wzrost przychodów rok-do-roku (w sumie 176 miliardów dolarów) i sposób zarządzania Satyi Nadelli.
Naprawdę imponujące jest to, że pod kierownictwem CEO Satyi Nadelli 46-letnia firma rozwija nowe gałęzie i doprowadza do rozkwitu nowych biznesów, w tym przetwarzania w chmurze, aplikacji do komunikacji, takich jak Teams, i aplikacji społecznościowych, takich jak LinkedIn.
Równie godne uwagi jest to, że Microsoft rozkwitł, unikając publicznego sprzeciwu lub kontroli antymonopolowej, z którą zmierzyli się jego koledzy z sektora Big Tech, tacy jak Amazon, Facebook (FB) i Apple. To z tych i innych powodów Yahoo Finance ogłosiło Microsoft Firmą Roku 2021.
— Daniel Howley, Technology Editor w Yahoo Finance
Teraz mniej wesołe informacje — przede wszystkim dla tego, kogo dotyczą. W ankiecie zorganizowanej przez Yahoo Finance wzięło udział 1541 respondentów, z których większość wskazała Facebooka/Metę (rebranding nastąpił w tym roku) jako najgorszą firmę 2021 roku. Wśród różnych powodów takiej opinii można wymienić zarówno cenzurę, jak i wzrost ilości skrajnie prawicowych treści (co ciekawe, te dwa zarzuty częściowo się wykluczają).
Innymi powodami mogą być zaprezentowana niedawno koncepcja Metaverse, w której Facebook/Meta stawia się w roli organizatora, negatywny wpływ Instagrama na samopoczucie, samoocenę i zdrowie psychiczne nastolatków czy ciągnące się za Facebookiem afery z prywatnością. Drugie miejsce tego niechlubnego rankingu zajął chiński gigant Alibaba (Aliexpress).