Niejednokrotnie może się zdarzyć, że do grona użytkowników naszego komputera ktoś dołączy, lub odwrotnie, my zaczynamy korzystanie z czyjegoś komputera. Często ważne dla nas pliki zapisujemy na pulpicie, co skutkować może sporym bałaganem, jeżeli z jednego pulpitu, czy folderów typu Dokumenty, korzysta kilku użytkowników. Aby zapobiec powstawaniu chaosu, najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie nowego konta użytkownika, któremu jednocześnie zostanie utworzony własny pulpit oraz standardowe foldery, jak Dokumenty czy Pobrane. W momencie dodawania nowego konta użytkownika, do dyspozycji mamy dwie opcje: dodanie członka rodziny lub innej osoby.
Czym się różnią te typy kont? Otóż w przypadku członka rodziny mamy szerszy zakres możliwości odnośnie jego ograniczeń w celu zapewnienia większego bezpieczeństwa, zwłaszcza w kontekście dzieci. Dzięki temu rozwiązaniu możemy wybrać dostępne witryny internetowe, ustalić limit czasu, aplikacji i gier. Przy tworzeniu tego typu konta wpierw mamy do wyboru, czy przeznaczone jest ono dla dziecka, czy osoby dorosłej. W obu przypadkach możemy skorzystać z istniejącego konta Microsoftu lub założyć nowe. Spowodowane jest to tym, że ustawieniami rodzinnymi zarządzamy z poziomu przeglądarki. Co więcej, możemy ustawić, czy konto ma być typem konta standardowego czy administratora.
Drugi typ konta nie jest tak doprecyzowane pod względem możliwości kontroli. Konto można stworzyć zarówno z wykorzystaniem konta Microsoft, jak i lokalnie. W drugim przypadku, nadajemy jedynie nazwę użytkownika, hasło i wskazówkę do niego. Ponadto, po dodaniu konta tutaj także możemy od razu ustawić typ konta – standardowy lub administrator.
Nowy typ konta można utworzyć w te sposób:
- Przechodzimy do panelu Ustawienia.
- Wchodzimy w funkcję Konta i przechodzimy do zakładki Rodzina i inne osoby.
Tutaj wybieramy jaki typ konta chcemy utworzyć. W przypadku konta dla członka rodziny (na przykładzie dziecka):
- Klikamy opcję Dodaj członka rodziny.
- Zaznaczamy opcję Dodaj dziecko i (jeżeli nie ma ono własnego konta Microsoft) klikamy odnośnik Osoba, którą chcę dodać, nie ma adresu e-mail.
- Tworzymy mu nowe konto mailowe w usłudze Outlook lub wykorzystujemy nasze za pomocą odnośnika Użyj zamiast tego swojego adresu e-mail - z tym, że musi to być adres mailowy, który nie jest wykorzystany jako konto Microsoft.
- Następnie wypełniamy pola i przechodzimy Dalej, wybieramy które z dwóch opcji nam odpowiadają, klikamy ponownie Dalej i gotowe.
W przypadku konta dla Innej osoby:
- Wykorzystujemy numer telefonu lub adres e-mail nowego użytkownika, albo też (my tak postąpimy w tym przypadku) wybieramy opcję Nie mam informacji logowania tej osoby.
- Następnie możemy utworzyć nowemu użytkownikowi konto lub też skorzystać z opcji Dodaj użytkownika bez konta Microsoft.
- Wprowadzamy nazwę konta, hasło i podpowiedź, klikamy Dalej i gotowe.
W ten sposób, w zależności od preferencji, stworzyliśmy konto dla nowego użytkownika. W przypadku konta członka rodziny, możemy takie konto zablokować klikając je w zakładce Rodzina i inne osoby w Ustawieniach. Tym sposobem osoba korzystająca z niego nie będzie miała możliwości zalogowania się na nie aż do momentu ponownego zezwolenia. Jeżeli natomiast chodzi to konto Innej osoby, te możemy zwyczajnie usunąć. Aby zalogować się na utworzone konto, wystarczy wylogować się z obecnego i wybrać na ekranie logowania nowe.