Zespół Office wrzucił wczoraj na Twittera serię tajemniczych teaserów, zapowiadając, ze wszystko zostanie wyjaśnione jutro. Miała to być naprawdę duża zmiana, obejmująca Outlook i pozostałe aplikacje Office, wliczając w to wydania na iOS i Androida. Obszerne wyjaśnienia właśnie nadeszły, w dodatku podparte przepysznymi renderami. O tym, jak ciemny motyw ogarnia praktycznie cały Microsoft 365, dowiecie się w dalszej części tekstu.
O ciemnym motywie zwykle myślimy w kontekście wyboru między białym a czarnym ekranem, ale to zbytnie uproszczenie. W rzeczywistości motyw ten obejmuje całe spektrum odcieni szarości i gradientów kolorystycznych. Do czego nam to w ogóle potrzebne? Ciemny motyw pozwala oczom odpocząć, poprawia żywotność baterii i pełni funkcję estetyczną. To właśnie wybory użytkowników skłoniły projektantów Microsoftu do wprowadzenia ciemniejszego motywu aplikacji desktopowych w Office 2010. Od tego czasu jego popularność rosła. W firmie pojawił się trend, by w sposób spójny ogarnąć ciemnym motywem szeroki katalog produktów M365, a dziś widzimy tego efekty. Microsoft udostępnia wstępne wydanie ciemnego motywu dla Outlook na iOS i Androida, a także dla Office.com. Nadchodząca aktualizacja iOS 13 rozszerzy to na mobilne aplikacje Word, Excel, PowerPoint, SharePoint, OneDrive, Planner i To-Do.
Dzisiejsze oprogramowanie jest bardziej płynne niż kiedyś, ponieważ używamy go na wielu urządzeniach i w wielu różnych sytuacjach. Często sprawdzamy pocztę, kalendarz albo pliki w miejscach, gdzie rażenie wszystkich dokoła jasnym światłem może nie być zbyt odpowiednie, np. w kinie, na zaciemnionym pokładzie samolotu czy w łóżku przed zaśnięciem. Design ciemnego motywu skupia się na tych scenariuszach i wczesny feedback testerów okazał się bardzo pozytywny. Podczas gdy niektóre doświadczenia ciemnego motywu mogą być neonowe czy przesadnie jasne, wielu uważa, że mobilny Outlook daje poczucie odprężenia, które można porównać do przebywania w salonie albo w sypialni przy przygaszonym świetle. Doświadczenie opisywane jest jako komfortowe, świeże, wyraźne i estetycznie przyjemne. W ten sposób ciemny motyw pozwala też odpocząć zmęczonym oczom.
Ciemny motyw pozwala też oszczędzać baterię, kiedy podróżujemy lub przez dłuższy czas nie mamy gdzie podłączyć ładowarki. Co ciekawe, aplikacje Office będą współdziałały na tym polu z następnymi wydaniami Androida i iOS. Outlook będzie automatycznie przełączał się na ciemny motyw w zależności od wybranego przez nas ustawienia, a w przypadku wersji na Androida — również gdy włączymy tryb oszczędzania energii. Te same możliwości zdobył też Office.com.
Nad spójnym ciemnym motywem w Microsoft 365 pracowali designerzy z całej firmy. Choć ciemny motyw był już obecny w wielu miejscach, zaczęli oni pracę od zera, używając nowej palety odcieni szarości, do której zaczęły sięgać wszystkie zespoły aplikacji. Inne zmiany kosmetyczne to podwyższony kontrast, nasycenie koloru marki i spójność na poziomie detali.