Ciemny motyw systemu ma na celu odciążyć nasz wzrok podczas pracy w godzinach wieczornych i przy słabym oświetleniu. Faktycznie tak to działa w praktyce. Jednak problem się zaczyna, gdy z ciemnego motywu korzystamy w dzień. Fakt, niektórzy używają go 24 godziny na dobę i nie widzą w tym nic złego, lecz są też tacy użytkownicy, którzy wolą korzystać z obu motywów zamiennie, zależnie od potrzeb.
Przełączanie motywu ręcznie za każdym razem, gdy zrobi się ciemno lub gdy za oknami wstaje słońce, może być niewygodne i męczące. Niestety, system Windows 10 nie oferuje na razie żadnego automatycznego rozwiązania, które by zmieniało ten motyw za nas, zależnie od pory dnia. Na szczęście istnieje w systemie Windows coś takiego, jak Harmonogram zadań. Właśnie to narzędzie wykorzystamy, aby wprowadzić taką automatyzację. Przedstawiam krok po kroku, jak to zrobić.
Pierwszym krokiem jest uruchomienie Harmonogramu zadań. W tym celu wystarczy wyszukać go po nazwie w polu wyszukiwania systemu Windows i uruchomić narzędzie.
Następnie musimy utworzyć Nowe zadanie podstawowe, wybierając tę opcję w menu Akcja.
Nazywamy nowe zadanie wedle własnego uznania, tak by było ono łatwe do zidentyfikowania, na przykład Zmiana motywu systemu na ciemny (lub jasny).
Wybieramy, kiedy nasze zadanie ma być uruchamiane. Zależy nam, by motyw zmieniał się codziennie.
Teraz musimy zdecydować, o której godzinie ma nastąpić zmiana motywu.
Wybieramy opcję Uruchom program, w pole Program/skrypt wpisujemy reg, a w polu Dodaj argumenty podajemy magiczne zaklęcie. Formuła dla ustawienia motywu ciemnego brzmi następująco:
add HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Themes\Personalize /v AppsUseLightTheme /t REG_DWORD /d 0 /f
Jeśli chcemy utworzyć zadanie zmieniające motyw na jasny, musimy w polu Dodaj argumenty wpisać:
add HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Themes\Personalize /v AppsUseLightTheme /t REG_DWORD /d 1 /f
Klikamy Dalej, a następnie zaznaczamy opcję Otwórz okno dialogowe Właściwości dla tego zadania, kiedy kliknę przycisk Zakończ
W oknie Właściwości zadania, przechodzimy do karty Warunki i odznaczamy opcję Uruchom zadanie tylko wtedy, gdy komputer jest na zasilaniu sieciowym
Na karcie Ustawienia odznaczamy opcję Uruchom szybko zadanie, jeśli pominięto zaplanowane uruchomienie, po czym zamykamy okno właściwości.
Teraz wystarczy tylko odnaleźć utworzone przez nas zadanie na liście i z menu kontekstowego wybrać opcję Uruchom.
To wszystko! Trzeba pamiętać, że dla każdego z motywów trzeba ustawić osobne zadanie z odpowiednimi godzinami działania, by zmiana następowała płynnie.