Dziś Dzień Kobiet, a więc idealna okazja, by porozmawiać o równych szansach, złaszcza w dziedzinach STEM - naukach ścisłych, technologii, inżynierii i matematyce. Temat po raz kolejny podniósł Microsoft, tym razem dochodząc do konkretów, ujętych pod wspólnym mianownikiem #MakeWhatsNext. W jaki sposób gigant z Redmond zamierza wspomóc kobiety w budowaniu kariery? O tym poniżej.
O tym, że temat wart jest dyskusji, świadczą ostatnie wyniki badań. Wynika z nich, że zaledwie 6,7% kobiet zdobywa dyplomy na kierunkach STEM. Jeśli porównać to z wynikami mężczyzn - 17% - okazuje się, że kobiety mają 2,5x niższe szanse na wejście w te dobrze płatne zawody. Jak donosi Departament Handlu Stanów Zjednoczonych, na stanowiskach związanych ze STEM znajduje się tylko 25% kobiet. Microsoft chce przyczynić się do domknięcia owego zjawiska gender gap i zainspirować kobiety do wejścia na ścieżkę kariery w STEM, wskazując przede wszystkim na brak widocznych wzorców wśród kobiet wykształconych w tych kierunkach. Firma udostępniła specjalne wideo, wydane nieprzypadkowo w Międzynarodowy Dzień Kobiet, w którym zachęca dziewczyny do pozostania przy swoich zainteresowaniach, dzięki czemu w przyszłości będą mogły rozwiązywać problemy, na których zależy im najbardziej - począwszy od ochrony klimatu, po leczenie nowotworów.
Wideo stanowi część kampanii #MakeWhatsNext, której celem jest zwiększenie świadomości problematyki porzucania lub tracenia zainteresowania karierą w STEM wśród dziewczyn i kobiet. Microsoft chciałby, by rozwijana w młodzieńczych latach pasja nie zostawała przekreślona z różnych powodów, lecz by przeradzała się w coś ekscytującego. By podtrzymywać zaangażowanie w STEM, Microsoft opracował szereg bardzo konkretnych inicjatyw:
- Microsoft wraz z LinkedIn uruchomili eksperymentalne narzędzie o nazwie Career Explorer. Demonstruje ono, w jaki sposób dziewczęta mogą przełożyć swoje pasje na konkretne działania w przemyśle i kwestiach społecznych. Stanowi ono źródło inspiracji, by rozwijać swoje pasje, talenty i umiejętności;
- Microsoft zamierza poprawić jakość lekcji informatyki poprzez darmowe warsztaty i zasoby. Pomogą w tym partnerskie inicjatywy, w tym Boys and Girls Clubs of America oraz Girls Who Code, które są w stanie dotrzeć do uczniów w każdym wieku za pośrednictwem platformy YouthSpark. Ponad 80% uczestników programu YouthSpark na całym świecie to uczniowie z regionów nieobjętych wystarczającą opieką, a ponad połowa to kobiety;
- Microsoft domyka też gender gap na własnym podwórku, zatrudniając kobiety na stanowiskach technicznych;
- Microsoft uruchomił także Patent Program, by wspomóc rejestrowanie patentów poprzez udostępnienie zasobów dotyczących praw patentowych. Dzięki temu beneficjenci programu mogą przekuwać swoje idee na realnie działające biznesy, nie martwiąc się o bariery w postaci wsparcia prawnego i finansowania. Jest to o tyle ważne, że - jak podaje firma - kobiety są właścicielkami tylko 7,5% zarejestrowanych patentów i reprezentują 15% wszystkich wynalazców.
Więcej informacji o przyszłościowej inicjatywie znaleźć można na mikrostronie #MakeWhatsNext. Życzymy powodzenia!