Rewolucja sprzętu do gry widoczna jest na każdym kroku. Niezależnie, czy mowa o konsolach czy też o komputerach stacjonarnych. Ogromne, nieporęczne pudła zostały zastąpione przez smukłe i niewielkie obudowy, zaś zamiast topornych kontrolerów otrzymaliśmy niezwykle ergonomiczne gamepady. Oczywiście rozwój nie ominął również kwestii sposobu wyświetlania przez nasze urządzenia obrazu. Dwójka głównych producentów kart graficznych stworzyła zresztą nawet właściwe tylko swoim produktom technologie, mające jeszcze usprawnić ten proces. Jedną nich jest FreeSync, rozwiązanie opracowane przez AMD.
Technologia FreeSync służy do poprawienia płynności obrazu wyświetlanego na monitorach oraz telewizorach, dzięki czemu rozgrywka wygląda o wiele naturalniej. Powstała ona jako bezpośrednia odpowiedź na analogiczne rozwiązanie opracowane przez Nvidię (G-Sync) w 2015 roku. Sam proces poprawy jakości wideo przez FreeSync skupia się na odpowiednim odświeżaniu poszczególnych klatek, dzięki czemu minimalizowane jest ryzyko wystąpienia artefaktów graficznych, takich jak chociażby liniowe przesunięcie fragmentów obrazu (screen tearing).
Rozwiązania takie jak FreeSync i G-Sync zarezerwowane były dotychczas wyłącznie dla komputerów, jednak ma się to niebawem zmienić. Dowodzi tego wypowiedź Antala Tunglera, pracownika AMD, który w wywiadzie wspomniał o tym, że trwają już niezbędne prace nad wprowadzeniem obsługi FreeSync do konsol Xbox One S oraz Xbox One X. Warto przy tym zaznaczyć, że do obsługi tej technologii potrzebny jest jeszcze telewizor/monitor posiadający odpowiednie komponenty – to zaś sprawia, że sprzęt tego typu jest nieco droższy.
Wygląda na to, że Microsoft dostrzegł nareszcie korzyści wynikające z zainteresowania swoją konsolą również tych graczy, którzy na co dzień korzystają z komputerów gamingowych. W końcu zamiast zainwestować w telewizor, wybierają oni zwykle profesjonalne monitory, często obsługujące G-Sync lub FreeSync. Gdy zestawimy to z faktem, że niedawno obwieszczono prace nad wprowadzeniem do Xbox One obsługi rozdzielczości 1440p, wnioski nasuwają się same – konsola giganta z Redmond będzie z czasem coraz lepiej działać w tandemie z monitorami.