Microsoft otworzył programem, który ma na celu utrzymywanie zdrowego ekosystemu reklam w witrynach internetowych i aplikacjach. Nosi on nazwę Transparent Ads i jest już dostępny w najnowszej wersji Microsoft Edge Canary. Reklamy co prawda charakteryzuje większa transparentność, jednak Microsoft pozwala im omijać standardowe ustawienia wbudowanej ochrony przed śledzeniem. Na szczęście ostateczna decyzja należy do użytkownika.
Jak twierdzi Microsoft, Transparent Ads zostały zaprojektowane, aby podnieść poprzeczkę w zakresie przejrzystości i kontroli — dzięki nowym standardom prywatności dla spersonalizowanych reklam w Internecie. Poprzez specjalne menu "Reklamy na tej stronie" Edge pokazuje informacje o danych osobowych gromadzonych podczas przeglądania, kto ma do nich dostęp i które reklamy zostały dzięki nim spersonalizowane. Użytkownicy dzięki temu mogą zrozumieć, dlaczego widzą określone reklamy i skąd one pochodzą.
Transparent Ads obejmuje reklamy spersonalizowane przez "transparentnych", zatwierdzonych dostawców. W ich przypadku użytkownik będzie mógł:
- Zobaczyć, który reklamodawca jest częścią programu Transparent Ads Provider.
- Zobaczyć, który reklamodawca jest odpowiedzialny za reklamę.
- Zobaczyć informacje o danych zebranych lub wywnioskowanych przez reklamodawcę, aby spersonalizować reklamę.
- Zobaczyć witryny, w których reklamodawca śledził użytkownika.
- Odwiedzić stronę reklamodawcy, aby usunąć lub zanonimizować wszelkie wcześniej zebrane dane.
- Wyłączyć Transparent Ads w ustawieniach Microsoft Edge. Po wyłączeniu zatwierdzeni dostawcy nie będą gromadzić danych osobowych w przeglądarce Edge w celu spersonalizowanych reklam.
"Przejrzyste" reklamy pochodzą od dostawców, którzy dołączyli do programu Transparent Ads Provider. Są oni zobowiązani umową do spełnienia wymagań dotyczących prywatności i są zwolnieni z egzekwowania zapobiegania śledzeniu w trybie zrównoważonym, co umożliwia dostarczanie bardziej spersonalizowanych reklam. Na szczęście korzystanie z tego programu jest dla użytkownika opcjonalne i w każdej chwili może zarówno wyłączyć Transparent Ads, jak też usunąć powiązania między zebranymi danymi a jego osobą (czyli usunąć swego rodzaju identyfikator).
Użytkownik będzie mógł też zdecydować (poprzez zwykłe przełączniki), czy zezwolić na wyświetlanie reklam w oparciu o lokalizację i zainteresowania, historię aktywności i zawód, kontekst, lokalizację i podobieństwo do innych użytkowników oraz lokalizację, zainteresowania i demografię. Demo takich ustawień można sprawdzić na testowej stronie Microsoft Edge Insider.