Już zaledwie kilka tygodni dzieli nas od premiery deweloperskiej edycji HoloLens. Konsumencka wersja urządzenia ma wejść na rynek dopiero w 2020 roku, dlatego obecnie Microsoft kieruje swoje materiały głównie do deweloperów. Stworzono dla nich nawet emulator środowiska HoloLens, który uruchomimy na komputerze PC bez konieczności posiadania zestawu wartego 3000 dolarów. HoloLens to - wydawałoby się - zupełnie nowy typ platformy dla aplikacji, stąd też niezbędne jest wprowadzenie programistów w świat Windows Holographic.
Czym jest Windows Holographic? To specjalna wersja Windows 10, przeznaczona dla HoloLens. Jako że jest ona przeznaczona także dla producentów OEM, mogą oni tworzyć własne wersje HoloLens. Jak się właściwie zabrać do tworzenia aplikacji holograficznych? Na początek warto pobrać Vistual Studio 2015 i emulator HoloLens. Podstawowym punktem odniesienia powinno być Windows Holographic Dev Center - jest to miejsce, w którym poznamy zawiłości środowiska holograficznego. Portal zostanie zaktualizowany 30 marca, w dniu premiery HoloLens Developer Edition. Powstało też specjalne forum HoloLens App Development, na którym można otrzymać odpowiedź na nurtujące pytania.
"To początek zupełnie nowego świata kodu dla deweloperów. Każda pojedyncza aplikacja, którą stworzysz dla Windows Holographic, prawdopodobnie będzie zawierać coś, czego nikt do tej pory nie widział. Programowanie hologramów jest przecież nowe dla wszystkich. Któregoś dnia będziesz mógł spojrzeć wstecz i powiedzieć ludziom, ze byłeś tam od samego początku, budując jedne z pierwszych aplikacji z wykorzystaniem rzeczywistości mieszanej" - zachęca Microsoft.
Specjalnie z myślą o deweloperach powstał cykl tutoriali, które można obejrzeć w serwisie YouTube. Dzięki nim lepiej poznamy platformę HoloLens. Aktualnie dostępnych jest 12 nagrań o różnej tematyce:
- Development Overview
- What is a hologram?
- Gaze Input
- Gesture Input
- Voice Input
- Spatial Sound
- Spatial Mapping
- The Science Within – Making Comfortable Holograms
- The Science Within – Spatial Sound with Holograms
- Course 101E – Ch. 0 – Introduction with HoloLens Emulator
- Course 101E – Ch. 1 – Project Creation
- Course 101E – Ch. 2 – Gaze Input
- Course 101E – Ch. 3 – Gesture Input
- Course 101E – Ch. 4 – Voice Input
- Course 101E – Ch. 5 – Spatial Sound
- Course 101E – Ch. 6 – Spatial Mapping
Przypomnijmy: by zacząć pracę z aplikacjami Windows Holographic, powinniśmy wyposażyć się w Visual Studio 2015 i silnik Unity. Warto zgłębić temat programowania zarówno w 2D, jak i w 3D. Deweloperzy będą też mogli "przerobić" swoje istniejące aplikacje UWP z wykorzystaniem możliwości, jakie daje HoloLens - to m.in. rozpoznawanie i interakcja z gestami, możliwość przypięcia aplikacji na ścianie i nie tylko. Więcej materiałów pojawi się 30 marca, a ich liczba będzie stale rosnąć.