W tym tygodniu zostały wprowadzone na rynek pierwsze Copilot+ PCs, urządzenia ARM z układami Snapdragon® X Series i potężną mocą obliczeniową płynącą z CPU, GPU i NPU. Ten nowy sprzęt w połączeniu z Windows 11 jest zdaniem Microsoftu ważnym krokiem naprzód dla gamingu. Jakich dokładnie korzyści mogą spodziewać się gracze?
Windows 11 24H2 na wiele sposobów wykorzystuje wysokowydajny hardware w Copilot+ PCs oraz nowe optymalizacje software'owe. Jednym z przykładów jest nowy silnik emulacji – Prism. Działa on po otwarciu aplikacji x86 lub x64 na urządzeniu Arm z Windows 11, konwertując kod x86 lub x64 na zestaw instrukcji Arm64. Nie jest wymagana żadna dodatkowa praca od deweloperów.
Jako że większość dzisiejszych gier działa na x86 lub x64, Prism odblokowuje ogromny katalog tytułów, które działają świetnie na ARM poprzez emulację. Pamiętamy, że Windows on Arm miał już wcześniej emulację, ale dopiero ulepszona wydajność w Prism wraz z automatyczną super rozdzielczością i nowymi procesorami Snapdragon X Series stały się prawdziwym game-changerem. Przykładem jest choćby Baldur's Gate 3 korzystający z DX11 i Prism w celu emulacji na Copilot+ PC.
Microsoft wspomina też o automatycznej super rozdzielczości (Auto SR), która jest pierwszą zintegrowaną z OS techniką upscalingu AI, dzięki której wybrane gry automatycznie wyświetlają się płynniej i wyglądają lepiej – domyślnie.
Kompatybilność z Windowsem na ARM wprowadziło lub udoskonaliło ostatnio wielu partnerów gamingowych. Microsoft podaje jako przykłady oprogramowanie anti-cheatowe BattlEye, Denuvo Anti-Cheat i Wellbia XIGNCODE3 / UNCHEATER – wszystkie one są już obsługiwane na ARM. Dane dotyczące zgodności gier z Windows 11 na ARM są dodawane przez Microsoft i Qualcomm na stronie Windows on Arm Ready Software.
Źródło: https://devblogs.microsoft.com/directx/step-forward-for-gaming-on-arm-devices-2024/