Inteligentne samochody to bez wątpienia wyznacznik nowoczesnego podejścia do motoryzacji. Autonomiczne pojazdy wyglądają i jeżdżą, ale nas bardziej interesuje zaplecze obliczeniowe, dzięki któremu wszystko to się odbywa. Mowa oczywiście o chmurze, w tym wypadku chmurze Microsoftu, którą zainteresowanych jest wielu producentów aut i twórców oprogramowania. Jednym z nich jest Baidu, który na początku lipca zapowiedział współpracę z Microsoft Cloud.
Współpraca Baidu z Microsoft dotyczyć ma otwartoźródłowej platformy dla samochodów autonomicznych, niemniej jednak chiński gigant nie przedstawił na początku zbyt wielu szczegółów. Wróćmy jednak do nieco wcześniejszych faktów. W kwietniu tego roku Baidu przedstawił światu wczesną wersję swojej platformy Apollo i zapowiedział, że partnerzy spoza Chin będą mogli zacząć jej używać w lipcu. W dniu wczorajszym Microsoft wydał własny komunikat prasowy, w którym podał dalsze szczegóły dotyczące jego współpracy z Baidu nad platformą Apollo.
Jak powiedział Kevin Dallas, CVP z Microsoft, partnerstwo z Baidu jest ważnym krokiem, który pomoże producentom i dostawcom samochodów w pełni zrealizować obietnicę autonomicznej jazdy. "Poziom wyrafinowania dzisiejszych pojazdów w kwestii rejestrowania danych już teraz robi wrażenie. Dodając do tych danych naszą globalną AI w chmurze oraz możliwości maszynowego uczenia i głębokich sieci neuronowych, możemy nadać rozpędu już zainicjowanym pracom, których celem jest poprawienie bezpieczeństwa pojazdów autonomicznych" - dodaje Dallas. Według raportu, na który powołuje się Microsoft, nawet 15% spośród wszystkich sprzedawanych samochodów w 2030 r. będzie w pełni autonomiczna. Stąd też potrzeba stworzenia ekosystemu partnerów, którym przyświeca wspólny cel.
Ekosystem, o którym mowa, to oczywiście Apollo. Na czym dokładnie polega projekt? "Apollo jest otwartą platformą zapewniającą kompleksowe, bezpieczne i niezawodne rozwiązanie, które wspiera wszystkie najważniejsze funkcje i możliwości pojazdów autonomicznych" - wyjaśnia Microsoft. Do programu dołączyło już ponad 50 partnerów z różnych sektorów, wliczając w to TomTom, Bosch, Continental czy Grab.
Apollo nie jest dla giganta z Redmond pierwszym poważnym doświadczeniem ze światem motoryzacji. W oświadczeniu prasowym firma przypomina, że "pracowała już z liderami przemysłu motoryzacyjnego, pomagając producentom w przyswajaniu ogromnych pakietów danych z sensorów i danych użytkowych z połączonych pojazdów, a także wykorzystaniu tych danych w celu dostarczenia dających się praktycznie wykorzystać analiz". Plany wykorzystania inteligentnej technologii w chmurze potwierdzili już tacy giganci, jak BMW, Ford, Renault-Nissan, Toyota i Volvo. Microsoft Azure będzie tam odpowiadał za usługi, takie jak asystowanie kierowcy, prognozowanie zdarzeń i kontrolowanie systemu za pomocą mowy.