Z reguły pliki, które lądują w koszu, trafiają tam z jakiegoś powodu i dzieje się to całkowicie intencjonalnie. Jednak rzeczywistość bywa okrutna. Praktycznie każdy z nas kiedyś usunął coś ważnego przez pomyłkę. To uczucie, gdy uświadamiamy sobie, że ten plik nie powinien wylądować w koszu..., bywa chwilami przerażające. Zwłaszcza gdy plik z dysku usuniemy całkowicie, zamiast przenieść go do kosza. To samo tyczy się zresztą plików przechowywanych w chmurze.
Usługa Microsoft OneDrive zawiera jednak pewne zabezpieczenia, które dają nam pewną dozę spokoju ducha w tej materii.
Gdzie znajdziemy Kosz w OneDrive?
OneDrive również ma w sobie zintegrowaną przestrzeń zwaną Koszem, gdzie wszystkie usunięte przez nas pliki trafiają na 93 dni (w usługach biznesowych i szkolnych Microsoft 365) lub 30 dni (w usługach prywatnych). W ciągu tego czasu możemy je w każdej chwili przywrócić lub usunąć całkowicie. Gdzie znaleźć Kosz? Wystarczy po zalogowaniu do usługi OneDrive, w menu wybrać opcję Kosz.
Znajdziemy tam wszystkie usunięte przez nas elementy, które możemy przywrócić. Wystarczy wybrać z listy pliki, które chcemy przywrócić i kliknąć przycisk Przywróć.
Kosz ma drugie dno! Jak dostać się do Kosza drugiego poziomu?
To jednak nie koniec. Jeśli korzystamy z licencji firmowej Microsoft 365, to mamy dostęp do drugiego poziomu kosza, do którego trafią pliki, które wyrzuciliśmy z kosza pierwszego poziomu. I warto tutaj dodać, że w koszu drugiego poziomu pliki są przechowywane kolejne 93 lub 30 dni. Dopiero z tego miejsca możemy usunąć plik całkowicie.
Aby dostać się do tego ukrytego, drugiego poziomu wystarczy, będąc w Koszu, kliknąć opcję “Nie możesz znaleźć tego, czego szukasz? Sprawdź w Koszu drugiego poziomu”, która znajduje się pod listą plików w Koszu pierwszego poziomu.